Bereken uw recht Plus

Waar heb ik recht op?

Eenvoudig vergoedingen aanvragen via Berekenuwrecht Plus

Inwoners van Hoogezand-Sappemeer en Slochteren met een laag inkomen kunnen nu digitaal vergoedingen aanvragen. U kunt via Berekenuwrecht Plus aanvragen indienen voor:

- Bijzondere bijstand

- Activiteitenfonds en kindpakket (Hoogezand-Sappemeer) en stimuleringsfonds (Slochteren)

- Individuele inkomenstoeslag

- Individuele studietoeslag

Hou bij uw aanvraag via Berekenuwrecht Plus uw DigID bij de hand.

Bereken uw recht

Waar heb ik recht op?

U wilt weten waar u recht op heeft en op welk bedrag? Dat kan met het programma "Bereken uw recht" van de gemeente Hoogezand-Sappemeer.

Er zijn veel regelingen voor mensen met een lager inkomen. Omdat er heel veel regelingen zijn, is het zelfs voor deskundigen vaak lastig om de weg te vinden. Met het programma "Bereken uw recht" ziet u direct waar u recht op heeft. Het enige wat u hoeft te doen, is antwoord geven op een paar eenvoudige vragen. Het neemt ongeveer vijf tot tien minuten in beslag.

U krijgt dan een volledig overzicht van de regelingen waarop u recht hebt, de bedragen waarop u recht hebt en een antwoord op de vraag waar u met uw aanvraag terecht kunt.

U vult het programma anoniem in. De gemeente krijgt uw gegevens dus niet te zien.

Aanvragen bijstand voor levensonderhoud

Waar heb ik recht op?

Bent u niet in staat zijn om zelfstandig in uw inkomen te voorzien en heeft u (tijdelijk) inkomensondersteuning nodig? Dan kunt u een aanvraag voor een bijstandsuitkering indienen via www.werk.nl. U bent hiervoor uw Digi-D code nodig.

Na het indienen van de aanvraag vragen wij u binnen twee dagen een e-mail te sturen naar inkomenvoorzieningen@bwri.nl. Vermeld in de e-mail dan uw naam en Burgerservicenummer ter attentie van het Aanvraagteam. Deze e-mail dient als bevestiging van uw bijstandsaanvraag.

Bent u niet in staat een e-mail te sturen dan kunt u ook telefonisch contact opnemen met het Aanvraagteam (tel. 0598-373700). Houdt u dan uw Burgerservicenummer bij de hand.

Zodra wij de bevestiging van u hebben ontvangen, ontvangt u van ons binnen twee werkdagen een brief. In deze brief staat welke gegevens u bij ons moet inleveren. Ook staat in deze brief een datum voor een intakegesprek met een Casemanager van het Aanvraagteam.

Tijdens dit gesprek worden de door u ingeleverde gegevens met u doorgenomen en besproken. Ook zullen in dit gesprek zaken als werk, de aanvraagprocedure en de rechten en plichten die aan de uitkering verbonden zijn aan bod komen.

Voor vragen over het indienen van een bijstandsaanvraag kunt u contact opnemen met het Aanvraagteam via telefoonnummer 0598-373700. Ook kunt u uw vraag mailen naar inkomenvoorzieningen@bwri.nl.

Ontving u eerder al bijstand van ons? En is dit korter dan 6 maanden geleden? Dan is de kans groot dat u snel en gemakkelijk kunt aanvragen met een verkorte aanvraag. Zie hiervoor het onderdeel “verkorte aanvraag”.